«88-ի շարժման մարտիկները հայրենասեր էին, բայց ԽՍՀՄ դպրոցական ծրագրում ոչ ոք չէր սովորել կրոնի պատմություն». Արտակ Գալստյան
430
Շաբաթ, 09 նոյեմբերի, 2019 թ., 12:20
Դատական փորձագետ Արտակ Գալստյանը ֆեյսբուքյան իր էջում գրել է. «Հայրենասիրությունն օդից չի լինում: Հայրենասեր օդից չեն դառնում, այդ կարգավիճակի հիմքը գիտելիքն է: Որպեսզի հայը հայրենասեր դառնա, նա պետք է կարդա Չարենց, Դեմիրճյան, Շիրազ և այլ հայ մեծերին, տեղյակ լինի հայոց պատմությունից, գրականությունից, արվեստագետներից, կրոնից: Ճանաչի մեր զորավարներին, հերոսներին, տեղյակ լինի հանուն հայրենիքի նրանց կատարած սխրանքներից:Հոգու կանչով և սրտով, փորձի նմանվել նրանց: Իսկ ամենակարևորը՝ նա պետք է ցանկանա լինել հայրենասեր: Այսինքն՝ հայրենասիրությունը անհնար է պարտադրել: Հիմա անրադառնամ կրոնի պատմությունը դպրոցական պարտադիր ուսուցման ծրագրից հանելու կառավարության նախագծին: 1988-ի շարժման և Արցախյան գոյամարտի մարտիկները, նրանք բոլորը հայրենասերներ էին, բայց ԽՍՀՄ դպրոցական ծրագրում նրանցից ոչ ոք չէր սովորել կրոնի պատմություն: Բայց երբ գրավվում էր Շուշին, մեր հերոսների հագուստների վրա խաչ էր պատկերված: Տղաները հայրենասեր էին, որովհետև ուզում էին լինել այդպիսին: Դա ԽՍՀՄ-ի ժամանակ ոչ միայն պարտադրված չէր, այլ նաև արգելված էր: Կրոնի պատմությունը նեղ մասնագիտական է: ՀՀ-ում կա այդ նեղ մասնագիտությունը ուսանելու համար Գևորգյան հոգևոր ճեմարան (աստվածաբանական համալսարան), Հայաստանում հիմնված և մինչ օրս գործող ամենահին բարձրագույն ուսումնական հաստատությունը։ Հիմնադրվել է Ն.Ս.Օ.Տ.Տ. Գևորգ Դ Կոստանդնուպոլսեցի Վեհափառ Կաթողիկոսի կողմից 1874 թվականին: Աշակերտը, որը սովորում է դպրոցում «Հայ Ժողովրդի պատմություն» առարկան, ուսանելու ընթացքում, ուզի թե չուզի գիտելիք է ձեռք բերում նաև մեր կրոնի, հայապահպանության գործում դրա դերի, նշանակության, մեր անվանի կաթողիկոսների և նրանց ազգանվեր գործերի մասին: Հենց այս գիտելիքն է, որ մեր մեծերին գրվածքների, գործերի, սխրանքների հետ համակցության մեջ աշակերտին դարձնում է հայրենասեր, եթե, իհարկե, նա ցանկանում է դառնալ այդպիսին, այսինքն՝ սովորում է: Ընդունեք, որ պարտադրել այդ աշակերտին, որ նա անգիր սովորի արևելահայերենով բոլոր աղոթքները, անգիր իմանա ավետարանը, Հայաստանի բոլոր կաթողիկոսների անունները, ծննդյան թվերը և նրանց հրատարակած բոլոր կոնդակները և այլն, բացարձակապես կապ չունի աշակերտի արժեքային համակարգի ձևավորման, կամ հայրենասեր լինելու հետ: Այս ամենը արդեն նեղ մասնագիտական է, որը աշակերտը եթե ցանկանա կարող է սովորել Գևորգյան հոգևոր ճեմարանում (աստվածաբանական համալսարանում): Ընդունեք, որ անարդարացի կլինի, լավ սովորող երեխայի ավարտական ատեստատը, որը դիցուք՝ նախընտրել է դառնալ բժիշկ, փչացնել միայն այն բանի համար, որ նա չգիտի և չի ցանկանում իմանալ, 72-76թթ Զեմենդոս կաթողիկոսի կողմից արձակված թվով երրորդ կոնդակի բովանդակությունը: Ամփոփեմ ՝ Դպրոցական ուսուցման պարտադիր ծրագրերից կրոնի պատմության դուրս բերման շուրջ բարձրացված այս աղմուկը, ժողովրդի մեծ մասի մոտ էմոցիոնալ պոռթկում է, որը հետևանք է ԿԳՄՍ Նախարարության կողմից իր ծրագրերը հանրությանը ճիշտ ներկայացնելու և պարզաբանելու անկարողությունից, իսկ մի չնչին մասն էլ կրկին աղավաղում է իրականությունը՝ դրանով իսկ փորձելով վարկաբեկել կառավարությանը: Իսկ բուհերում «Հայոց լեզու», «Հայ գրականություն» և «Հայոց պատմություն» առարկաների պարտադիր դասավանդումը վերացնելու և դա բուհերի հայեցողության թողնելու Կրթության նախարարության առաջարկությանը կանրադառնամ հաջորդ հրապարակմամբ»: